COURSE INFO & FAQs
Dance for Health's instructor courses are initially two days that provide theoretical research-based knowledge about needs, key factors and methodology as well as the practical tools you need to start the activity in your context. Then follows a boost day within a year with method reminder, competence development, discussion & inspiration.
Innan du anmäler dig till kursen bör du ha förankrat dina planer hos aktuell arbetsgivare och börjat etablera samarbete med elevhälsa/vårdinstans för rekrytering av deltagare, medicinskt ansvar och om möjligt även finansiering. Den rekommenderade implementeringsmodellen innefattar kostnadsfritt och tryggt deltagande för den målgrupp du vill rikta insatsen till. Nedan följer vanliga frågor och svar.
Who can take the course?
Fyra förutsättningar för att kunna bli instruktör i Dans för Hälsa= 1. Utbildning inom vård/medicin eller pedagogik, alternativt motsvarande. 2. Att känna sig trygg med att leda kravlös dans i grupp. (Om du är ovan kan du lägga upp en plan för att öva och utvecklas innan det är dags för gruppstart). 3. Att ha börjat planera för samverkan med elevhälsa/vårdinstans för rekrytering och medicinskt ansvar. 4. Gott psykiskt välbefinnande (både för att kunna förmedla trygghet i den framtida instruktörsrollen och för att ha kapacitet för kursdeltagande och samordna en egen grupp). Utöver dessa fyra punkter är det av stort värde med erfarenhet av att bemöta den målgrupp du kommer att arbeta med.
How to apply for a course place?
Ansök om plats på den kurs du är intresserad av i kurs-kalendariet. Fyll i formuläret; grundläggande info om dig själv och din kompetens, om hur och var du ämnar arbeta med Dans för Hälsa. Obs att varje person som ansöker om en kursplats ska fylla i formuläret för anmälan (ej möjligt att anmäla flera personer samtidigt via mail). Du får svar på din ansökan inom max 7 dagar. Formuläret har också en ruta för faktureringsadress, men det är inte obligatoriskt att ange den vid ansökan, dock senast 4 veckor innan kursstart.
Cancellation rules?
Du har möjlighet att avboka din plats kostnadsfritt fram till 4 v innan kursstart. Avbokning som sker efter det debiteras med 50 % av kursavgiften. Avbokning som sker 0-2 veckor innan kursstart debiteras med 100 % av kursavgiften. Vid sjukintyg ingen debitering.
What is included in the course price?
Priset står angivet i informationen i respektive kurs, klicka på den kurs du är intresserad av så ser du både info och pris. I kursavgiften ingår utbildningsmaterial, både digitalt och i kurskompendium, skriftligt kursintyg samt lunch och fika båda kursdagarna. Utöver grundkursen på 2 dagar så ingår ytterligare en boost-dag i kurspriset. Syftet med boostdagen är metodpåminnelse, kompetensutveckling, diskussion och inspiration och den erbjuds ca 3 ggr per år (du väljer själv vilket datum under året som passar dig bäst). I kurspriset ingår 12 månaders konto i ‘Dansportalen’ - en webbportal för utbildade instruktörer som erbjuder koreografibank, dokument och nätverkande (gäller från kursdag 1). Du får också tillgång till Dans för Hälsas generösa nätverk i Sverige (idag över 950 utbildade instruktörer), inträde i sluten FB-grupp, får använda Dans för Hälsas logga, får en plats på Dans för Hälsas karta, samt att du får tillgång till Dans för Hälsas digitala enkäter för utvärdering kostnadsfritt.
is it only for young people?
Dans för Hälsas metod är vetenskapligt utvärderad för ungdomar, tjejer 13-19 år, rekryterade via elevhälsan. Det är det metodspecifika vetenskapliga underlaget som finns hittills. Metoden har dock visat sig vara uppskattad och fungera väl även för yngre och äldre åldrar, för blandade grupper, samt inom andra organisationsramar - förhoppningsvis kommer mer forskning på fler målgrupper framöver. Tills dess: eftersom det finns evidens för att fysisk aktivitet som sådan ger goda hälsoeffekter vid psykiska besvär, finns det inga hinder att erbjuda dans för andra målgrupper och anpassa efter behov. Hör av dig till anna.duberg@dansforhalsa.se vid frågor.
is it only for girls?
Det bestämmer ni. För en diskussion om vilken målgrupp som är aktuell hos just er och hur ni vill rikta er Dans för Hälsa-insats. Vilka lokala behov finns och vilka resurser har ni? Många väljer att öppna upp och rikta insatsen till ungdomar. (Eller mer specifikt till er målgrupp). Kanske har ni utrymme för två grupper - en öppen och en specifikt för tjejer och icke-binära? Det beslutar ni baserat på lokala behov.
IS IT dance therapy?
No, Dance for Health differs from dance therapy in several ways. Dance therapy has a deeper therapeutic character and is more often carried out individually, coupled with conversations. Dance for Health and the Swedish Association for Dance Therapy have a good collaboration.
is it really possible to implement a new method in existing activities?
Yes, it is. Dance for Health is a unique and good example of this. However, it is important to know that it takes time, collaboration and planning, especially before and during the start-up. See "Getting started". The instructor will be a central person in the implementation process, but you should not be alone. Check with your manager and those who will be recruiting participants. Talk to key people in the municipality, network. Check the "Here we are" map for several good examples that are already underway. Network with the neighboring municipality? Let the planning take place in a composite working group of important key people (you as an instructor + representatives from the student health team at the nearby school + financier, e.g. responsible principal / manager). You will receive support during the instructor course and you will be able to use all the material that you get access to through the Dance Portal, so good conditions exist! Good luck!
Questions about courses and invoicing: anna.duberg [@] dansforhalsa.se. Questions about how to get started can also be asked to someone in the Team Dance for Health.
said about the course
"I had been looking forward to the training for a long time and it met all my expectations. You are clear and inspiring in your way of being and communicating, which makes me very inspired myself. Good mix between theory and practice. The dance moments were the best. Then I get a sense of what it will be like in a class with the students. I wanted to know more about your research and how I should think in the meeting with the students I will meet, how I should set up a class with the different moments. I feel that I got answers to what I wanted and a little more. I feel ready to move on in my work as a dance for health instructor. Thank you so much for a fantastic few days!"
"I am so incredibly impressed with both the content and the "user-friendliness" of the Dance for Health method. The whole thing is permeated by Quality!
It is noticeable that Implementation has been a central goal and that really good conditions have been created in the DFH method. Generous is also a word that comes to me, which increases both the desire and the opportunity to take the work further.
You who work with this can see that you are passionate and you really inspire.
As a physiotherapist, I was so happy and proud the first time I saw DFH, which was a report in Physiotherapy about Anna Duberg being awarded the Golden Scalpel. It is great, but also very well deserved!
It has been very fun, interesting and inspiring to participate in the course!"
"Professionally and clearly organized with a great mix of background, facts, research and methods. The methods are so concrete and at the same time enable and open for own input. Very inspiring! Meaningful!"
"Thank you so much for last week's course! You are an absolutely fantastic course leader and lecturer. And an inspiration! I have seen many in my days and you are among the best I have seen. In addition, you have such an incredible concern for everyone and gave so much of yourself. And not least, what research and what a brilliant program!"
"Fantastic days! I have told my colleagues and my two managers (primary care and UMO) that these course days have been the two most meaningful course days I have attended in my career! The connection with body and mind through movement, touch and relaxation together with the community that emerges is so helpful.
I feel incredibly proud to be an ambassador for Dance for Health! THANK YOU for the opportunity you created!"
"With my professional foundation in dance as an art form and dance education, the course gave me a clear research connection from a health perspective. Something that strengthens much of what I already do and want to continue to clarify with the help of Duberg's research. The course has a wonderful focus on highlighting what is healthy and possible in people. Dancing can really be a powerful way to prevent mental illness - when we who invite to the dance work consciously with content, arrangement and leadership. An incredibly wonderful and life-giving course! Duberg's dance enthusiasm and professional competence permeates everything!"